‘Wij zijn enorm trots op waar we vandaan komen’

‘Wij zijn enorm trots op waar we vandaan komen’
July 4, 2017 beheerder

‘Wij zijn enorm trots op waar we vandaan komen’ 

Zeven jaar geleden zaten twee mannen uit het Westland op een zolderkamer te sparren over hun toekomstplannen op het gebied van ondernemen. Dit waren Maurice van der Valk en Roberto Fa. Toen 32 en 27 jaar oud. Inmiddels hebben de gesprekken op die zolderkamer geleid tot waar zij nu zijn. De zolderkamer heeft namelijk plaatsgemaakt voor het authentieke kantoorpand aan De Lind in Oisterwijk, waar hun bedrijf HIT Profit is gehuisvest. De mannen spraken hier over deze jongensdroom en over de belangrijkste tak en hoofdmoot van HIT Profit: HIT Energy Solution.

Voor de realisatie van HIT Profit deden Maurice en Roberto beiden ervaring op in de praktijk. Maurice: “Geen van beiden hebben we gestudeerd. Als er iets is wat we niet gedaan hebben, is het studeren”, voegt hij lachend toe. “We komen allebei uit het Westland, het glastuinbouwgebied. Als je het over energie hebt, gebeurt daar natuurlijk erg veel. Zo veel zelfs, dat het Westland een eigen energiebedrijf had: Westland Energie. Daar hebben Roberto en ik beiden gewerkt.” 

“Na verloop van tijd ging Roberto als adviseur aan de slag bij een tuinbouwcollectief in het Westland. Vier jaar later ging ik daar ook naartoe en werden we voor de tweede keer collega’s. In die tijd kregen wij het plan om voor onszelf een energie-adviesbureau op te starten, wat toch lastig bleek zonder ondernemersachtergrond. Tijdens deze periode ontmoetten wij ook onze huidige compagnon, Colas van de Valk. Hij had wel een ondernemersachtergrond en wij de specialisatie op het gebied van energie. Vervolgens zaten we met elkaar te sparren over onze toekomstplannen. Die gesprekken hebben geleid tot wat nu HIT Profit is.”

Zeven jaar ontwikkeling 

In de afgelopen zeven jaar maakte het bedrijf flinke stappen, zegt Roberto. “In het begin was ik verantwoordelijk voor de binnendienst en Maurice voor de buitendienst. We werkten met een simpel Excelbestandje. Daar vulden we onze eerste klant in. Dat werden op den duur twee klanten, drie klanten, vier klanten naar op een gegeven moment meer dan honderd klanten. Al snel dachten we aan uitbreiding. Zodoende kwamen er vrij snel accountmanagers bij. Waarop Maurice en de andere compagnons steeds meer accountmanagers begeleidden. Ons klantenbestand, het Excelbestand, werd steeds groter.” Maurice voegt toe: “Het bedrijf groeide gewoon erg snel. In het begin ben je met zijn tweeën alles, maar nu hebben we zo’n 10 verschillende afdelingen met 50 medewerkers”.

Roberto: “Op den duur hadden we vier Excelbestanden in plaats van één. Vanwege die groei liepen we tegen steeds meer zaken aan in de verbetering van ons bedrijf. ‘Wat kan beter?’ Hoe kunnen we het anders doen en waar halen we nog meer kwaliteit vandaan?’”

HIT Energy Solution

Eén van die ontwikkelingen was die binnen HIT Energy, namelijk: HIT Energy Solution. Eerst even terug naar de kern, hoe is HIT Energy het beste samen te vatten? Maurice: “HIT Energy richt zich met name op het ontzorgen van de ondernemer. En daarnaast zijn er ook grote besparingen te realiseren. Als voorbeeld: een bakker blijft altijd een bakker, maar wordt nooit een energiespecialist. Echter hij moet zich er wel mee bezighouden. Waarschijnlijk ontbreekt het hem aan kennis, tijd en zin. Daar komen wij kijken. We regelen alles voor die bakker, van A tot Z op energiegebied. En omdat we dat niet alleen voor hem doen, maar voor nog eens vijfduizend andere bedrijven, kan deze bakker er bovendien geld op besparen.

Sinds de invoering van de Wet Milieubeheer, kijkt HIT Energy steeds meer naar duurzaamheidsoplossingen. Zodoende ontstond HIT Energy Solution. Roberto: “Tegenwoordig zijn ondernemers verplicht om onderzoek te doen naar hun bedrijfspand op het gebied van verbruiksbesparingen. De meeste ondernemers zijn daar niet bewust mee bezig, omdat ze daar simpelweg geen kennis van hebben. Daar kunnen wij met onze expertisme onze klanten goed in ondersteunen. Op die manier bieden wij een totaalpakket aan”.

Maurice: “Bij HIT Energy Solution is het vooral belangrijk dat wij de verbruiksdata van onze klanten nauwkeurig monitoren en vervolgens hiermee een energiescan maken. Uit de combinatie van verbruiksdata en een energiescan, schrijven wij een besparingsplan. Daarin wordt gekeken naar alle mogelijkheden qua energiebesparing binnen het bedrijf van onze klant. Die energiebesparing leidt weer tot een financiële besparing en een CO2 reductie. Een CO2 reductie die volstaat voor de Wet Milieubeheer”.

Het is met name het stukje bewustwording waar HIT Energy Solution op inspeelt. Roberto: “De meeste ondernemers zijn vaak alleen bezig met LED-verlichting en zonnepanelen. Dat is prima, daar kijken wij ook naar. Maar er zijn nog tal van andere oplossingen, waarbij bewustwording een hoofdrol speelt. Een mooi voorbeeld daarvan is de ‘slimme meter’. In ons vorige pand hadden wij geen slimme meter, waardoor wij niet doorhadden dat onze airconditioning elk weekend aanstond, wanneer er niemand aanwezig was. Door één simpele wijziging, bespaarde dat ons duizend euro per jaar.”

Positiviteit en kwaliteit

Inmiddels zijn er ruim 5200 bedrijven aangesloten bij HIT Profit. Nieuwe klanten worden vaak positief verrast door de kansen op het gebied van energiebesparing die inzichtelijk worden gemaakt, volgens de heren. Maurice: “We draaien eigenlijk een ondoorzichtige markt, positief om. Energie kan een vervelende markt zijn voor ondernemers, maar als wij bij de klant komen en het inzicht en de ontzorging bieden, wordt zoiets negatiefs weer als positief ervaren.

Omdat bij HIT Energy kwaliteit op prioriteit één staat, werken zij ook samen met A-status energiemaatschappijen in Nederland, van groot tot klein. Roberto: “Omdat wij zo’n hoge kwaliteit bieden, vertrouwen energieleveranciers ons blindelings. We krijgen vaak reacties van energieleveranciers zoals: ‘leverde iedereen maar de kwaliteit die jullie aanleveren’.

Maurice vult aan: “Bij het horen van dat soort complimenten, realiseer je je toch wel weer heel erg wat voor een grote slagen we gemaakt hebben. We zijn enorm trots op waar we vandaan komen. Roberto: “Af en toe is het wel even met de ogen knijpen om te realiseren waar we nu staan en wat we hebben bereikt. In het begin, op onze zolderkamer, droomden we hier natuurlijk van, maar begin er maar eens aan. Met het nodige vallen en opstaan – iets wat ons alleen maar heeft geholpen – zijn we waar we nu zijn. Dat geeft een erg trots gevoel.”

Show Buttons
Hide Buttons
CONTACT